
ADVANCE FOR RELEASE WEDNESDAY, MARCH 14, 2OO7

TORONTO - Gomplaints that an editorial publ ished in The Globe and Mail

Feb. 15,2006, incorrectly declared that a video showing suicide bombers

preparing for a mission was displayed on "the Hamas website" have been

dismissed with reservations by the Ontario Press Gouncil.

The complaints were lodged by Gampbell Robertson of Ottawa, a member

of Ganadians for Justice and Peace in the Middle East, and Bahija Reghai

of Ottawa, president of the Goalition of Arab Canadian Professionals and

Gom mu n ity Associations.

Robertson said that when the editorial writer was asked to identify the

source of the video, he said i t  was Palestine Media Watch, ?h lsrael i

organization that Robertson said "is known for promoting one-sided,

hateful views of Palestinians."

Reghai said that when the newspaper was challenged, "it gave websites

that may support Hamas but are not 'the Hamas website'."

The editorial said that optimists who take the view that the Hamas victory

in the January 2006 Palestinian elect ion wil l  lead the mil i tant Islamist

movement to moderate its views "should take a look at a video presented

on the Hamas website this week."

The two complaints were lodged in April and July. An Aug. 15 letter from

The Globe said the only question to be determined was whether the

newspaper was justified in referring to the source of the video as the

Hamas website.lt said there had been an official Hamas website two years

ago that has been deactivated. lt added that it had determined that the

video was on palestine-info, the site of the Palestine Information Center,



described by the Hamas-PA minister of education as the official Hamas

site. In dismissing the complaint, the Press Gounci l  said i t  recognized that

it took some time for the newspaper to identify the site on which the video

was shown.

MORE: lts reservations dealt with the fact that, in saying the video was on

the Hamas website "this week" and "Hamas is air ing i t  now," there was no

independent verification that it was, in fact, newly posted on the site.

Text of the adjudication:

Campbell Robertson of Ottawa, a member of Canadians for Justice and

Peace in the Middle East, and Bahija Reghai of Ottawa, president of the

Coali t ion of Arab Canadian Professionals and Community Associat ions,

complained about  a Globe and Mai l  edi tor ia l  publ ished Feb.  15,  2006,  which

identi f ied as the Hamas website the source of a video showing suicide

bombers del ivering statements before beginning their mission. Robertson

said that when the writer was asked to identify the source of information

about the site showing the video, he identi f ied i t  as an lsrael i  organization,

Palestine Media Watch.

Reghai wrote that none of the websites cited by the newspaper are "the

Hamas website."

The Globe responded that, since the official Hamas site was deactivated in

2004, Hamas has been disseminating its information through the Palestine

Information Center and it 's fair and reasonable to call it the Hamas site.

The Ontario Press Council is of the view that when the editorial was

published The Globe and Mail  did not have the information which i t

subsequently acquired to identify the site as the Hamas site. lt does believe

that in saying the video was "presented on the Hamas website this week"

and that "Hamas is air ing i t  now," the editorial left  the impression that i t

had just been posted when, in fact, there was no indication how long it had



been on the site.

But with the reservation, i t  dismisses the complaint.

Mailed 8-03-2007

Document name: Gampbell  Robertson and Bahija Reghai vcs Globe and

Mai l


